Labels, we kennen ze wel van wasmachines, auto's en zelfs bij huizen wordt er gebruik van gemaakt. Bij autobanden is dit een minder bekend fenomeen. In 2012 is door de Europese Unie het EU-Bandenlabel opgezet. Dit label heeft als doel het informeren van de bestuurder over de eigenschappen van banden en daarmee de verkeersveiligheid en het milieubewustzijn te verhogen. Op het Europese bandenlabel wordt een indicatie van de basisprestaties van banden weergegeven. De 3 parameters die worden beschreven zijn:
Per 1 mei 2021 is het bandenlabel, volgens de aangepaste Europese regelgeving (EU-verordening 2020/740) vernieuwd. Bij het oude bandenlabel werd er geen onderscheid gemaakt tussen zomer- en winterbanden. Daarom werden wel eens, onterecht, zomerbanden met winterbanden vergeleken.
Bij het nieuwe bandenlabel kun je goed aan het label zien of het om een zomer- of winterband gaat. Op het label van een echte winterband wordt het sneeuwvloksymbool getoond. Door het sneeuwvloksymbool op het label, kun je heel eenvoudig winterbanden met elkaar vergelijken. Staat het sneeuwvloksymbool op het label dan geeft dat aan dat die winterband veel meer grip heeft op een besneeuwd en glad wegdek dan de winterband waarop het symbool niet op het bandenlabel getoond wordt.
Het bieden van veiligheid in alle weersomstandigheden is dé belangrijkste rol van een band. Het prestatiekenmerk grip is hierbij natuurlijk van groot belang. Een betere grip en een lagere rolweerstand gaan vaak moeilijk samen. Voorheen leidden deze twee punten tot compromissen wat betreft de prestaties, maar dankzij de nieuwe labeling kun je zelf beslissen welke prestaties je van een band verlangt.
Het label weergeeft tot welke van de vijf klassen een band behoort. Hierbij staat de 'A' voor de beste grip op nat wegdek en de 'E' voor de slechtste grip op nat wegdek. Het verschil in remweg tussen de klassen 'A' en 'E' is meer dan 18 meter.
De rolweerstand van de banden is een van de factoren die een invloed uitoefent op het brandstofverbruik van een auto. Tijdens de rotatie van de banden ontstaat vervorming en daardoor verliezen de banden energie in de vorm van warmte. Hoe hoger deze vervorming hoe hoger de rolweerstand en daarmee is de hoeveelheid brandstof die nodig is om te rijden ook hoger. Een verlaagde rolweerstand leidt dus tot een lager brandstofverbruik. Tevens draagt dit bij aan een vermindering van voertuigemissies, waaronder die van CO2.
Het EU-Bandenlabel weergeeft verschillende klassen voor 'rolweerstand' waar A staat voor de meest en E voor de minst brandstofefficiënte band.
Een belangrijk milieuprobleem is geluidshinder door het verkeer. Geluidshinder door het verkeer wordt bepaald door verkeersintensiteit en voertuigtypes, rijstijl en interactie tussen de band en het wegdek. Op het label wordt het zogeheten 'externe afrolgeluid' vermeldt. Als op het bandenlabel de letter 'B' dik gedrukt is dan wil dat zeggen dat de band tot 3 decibel stiller is dan de band waarop het label de letter 'C' dik gedrukt staat. Staat op het bandenlabel de letter 'A' dik gedrukt dan is deze band 3 decibel stiller dan een band waarop het label de letter 'C' dik gedrukt staat. 3 decibel lijkt misschien niet veel maar dat is het niet; 3 decibel minder komt overeen met een halvering van de geluidssterkte.
Het bandenlabel geeft alleen informatie over de drie parameters; grip op nat wegdek, brandstofefficiëntie en extern geluid, maar er zijn nog veel meer parameters. Bandenfabrikanten houden rekening met meer dan 50 parameters die ook gelinkt zijn aan veiligheid en milieu. Onafhankelijke testinstanties en test magazines analyseren tijdens de testen gemiddeld 15 verschillende prestatiecriteria. Denk hierbij aan parameters als; stuurgedrag op nat wegdek, remprestaties op droog wegdek, stabiliteit bij hoge snelheden, slijtvastheid, weerstand tegen aquaplaning, comfort en rijgedrag in winterse omstandigheden. Al deze criteria bij elkaar omschrijven de kwaliteit van de banden. Tevens is het goed om te weten dat winterbanden niet getest worden in echte koude (winterse) weersomstandigheden. De testresultaten en de labels van winterbanden zijn daarom niet waterdicht.
Ja, sinds de introductie van het vernieuwde bandenlabel: Winter- en 4-seizoenenbanden die voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool hebben een bandenlabel waarop dit symbool getoond wordt. Dat maakt het eenvoudig om deze banden te vergelijken op basis van brandstofefficiency, grip op een nat wegdek en extern afrolgeluid. Winter- en 4-seizoenenbanden met een sneeuwvloksymbool op het bandenlabel hebben veel meer grip op een besneeuwd en glad wegdek dan banden zonder dit symbool.
Nee, maar 'Europa' wil wel een indicatie van de kilometrage van banden in het bandenlabel opnemen. Op dit moment bestaan er echter geen betrouwbare, accurate en reproduceerbare methoden voor het testen en meten van bandenslijtage en kilometrage. Daar wordt momenteel aan gewerkt.
Voor een aantal bandeigenschappen gelden al wettelijke eisen zoals bijvoorbeeld bij het afrolgeluid. Als een band, in dit geval, niet aan de maximaal toelaatbare eisen voldoet, dan mag deze band niet in de EU verkocht worden.
Het bandenlabel is bedacht om de bandenfabrikant te motiveren verder te gaan dan de wettelijke eisen (dus niet zo goed als nodig maar zo goed als mogelijk).
Het label is voor zomer- en winterbanden hetzelfde dus ook voor winterbanden is de aanduiding voor de veiligheid grip of eigenlijk de remweg gebruikt op nat wegdek.
De score op nat wegdek zegt iets over de veiligheid van de band. Op een schaal van A tot E kun je aflezen hoe goed de band kan remmen op een nat wegdek. Natuurlijk zijn er veel meer eigenschappen van een band belangrijk die er voor zorgen dat je veilig rijdt. Denk aan; weerstand tegen wegslippen van de auto, weerstand tegen aquaplaning en natuurlijk een goede grip en korte remweg. Voor het label is echter gekozen om de remweg op een nat wegdek te testen omdat het de meest representatieve indicatie is voor de veiligheid van de band.