Europees Bandenlabel

EUROPEES BANDENLABEL

Labels, we kennen ze wel van wasmachines, auto's en zelfs bij huizen wordt er gebruik van gemaakt. Bij autobanden is dit een minder bekend fenomeen. In 2012 is door de Europese Unie het EU-Bandenlabel opgezet. Dit label heeft als doel het informeren van de bestuurder over de eigenschappen van banden en daarmee de verkeersveiligheid en het milieubewustzijn te verhogen. Op het Europese bandenlabel wordt een indicatie van de basisprestaties van banden weergegeven. De 3 parameters die worden beschreven zijn:

  • Grip op nat wegdek
  • Brandstofefficiëntie
  • Rolgeluidemissies
bandenlabel_nieuw600x300

Vernieuwd EU-bandenlabel

Per 1 mei 2021 is het bandenlabel, volgens de aangepaste Europese regelgeving (EU-verordening 2020/740) vernieuwd. Bij het oude bandenlabel werd er geen onderscheid gemaakt tussen zomer- en winterbanden. Daarom werden wel eens, onterecht, zomerbanden met winterbanden vergeleken. 

Bij het nieuwe bandenlabel kun je goed aan het label zien of het om een zomer- of winterband gaat. Op het label van een echte winterband wordt het sneeuwvloksymbool getoond. Door het sneeuwvloksymbool op het label, kun je heel eenvoudig winterbanden met elkaar vergelijken. Staat het sneeuwvloksymbool op het label dan geeft dat aan dat die winterband veel meer grip heeft op een besneeuwd en glad wegdek dan de winterband waarop het symbool niet op het bandenlabel getoond wordt. 

Lees meer over het vernieuwde bandenlabel

3-peak mountain

Grip op nat wegdek

Het bieden van veiligheid in alle weersomstandigheden is dé belangrijkste rol van een band. Het prestatiekenmerk grip is hierbij natuurlijk van groot belang. Een betere grip en een lagere rolweerstand gaan vaak moeilijk samen. Voorheen leidden deze twee punten tot compromissen wat betreft de prestaties, maar dankzij de nieuwe labeling kun je zelf beslissen welke prestaties je van een band verlangt.

Het label weergeeft tot welke van de vijf klassen een band behoort. Hierbij staat de 'A' voor de beste grip op nat wegdek en de 'E' voor de slechtste grip op nat wegdek. Het verschil in remweg tussen de klassen 'A' en 'E' is meer dan 18 meter.

Plaatje Grip op nat wegdek

Brandstofefficiëntie

De rolweerstand van de banden is een van de factoren die een invloed uitoefent op het brandstofverbruik van een auto. Tijdens de rotatie van de banden ontstaat vervorming en daardoor verliezen de banden energie in de vorm van warmte. Hoe hoger deze vervorming hoe hoger de rolweerstand en daarmee is de hoeveelheid brandstof die nodig is om te rijden ook hoger. Een verlaagde rolweerstand leidt dus tot een lager brandstofverbruik. Tevens draagt dit bij aan een vermindering van voertuigemissies, waaronder die van CO2.

Het EU-Bandenlabel weergeeft verschillende klassen voor 'rolweerstand' waar A staat voor de meest en E voor de minst brandstofefficiënte band. 

Plaatje brandstofefficiëntie_personenwagens

Extern afrolgeluid

Een belangrijk milieuprobleem is geluidshinder door het verkeer. Geluidshinder door het verkeer wordt bepaald door verkeersintensiteit en voertuigtypes, rijstijl en interactie tussen de band en het wegdek. Op het label wordt het zogeheten 'externe afrolgeluid' vermeldt. Als op het bandenlabel de letter 'B' dik gedrukt is  dan wil dat zeggen dat de band tot 3 decibel stiller is dan de band waarop het label de letter 'C' dik gedrukt staat. Staat op het bandenlabel de letter 'A' dik gedrukt dan is deze band 3 decibel stiller dan een band waarop het label de letter 'C' dik gedrukt staat. 3 decibel lijkt misschien niet veel maar dat is het niet; 3 decibel minder komt overeen met een halvering van de geluidssterkte.

 

Plaatje extern afrolgeluid

Het label zegt lang niet alles

Het bandenlabel geeft alleen informatie over de drie parameters; grip op nat wegdek, brandstofefficiëntie en extern geluid, maar er zijn nog veel meer parameters. Bandenfabrikanten houden rekening met meer dan 50 parameters die ook gelinkt zijn aan veiligheid en milieu. Onafhankelijke testinstanties en test magazines analyseren tijdens de testen gemiddeld 15 verschillende prestatiecriteria. Denk hierbij aan parameters als; stuurgedrag op nat wegdek, remprestaties op droog wegdek, stabiliteit bij hoge snelheden, slijtvastheid, weerstand tegen aquaplaning, comfort en rijgedrag in winterse omstandigheden. Al deze criteria bij elkaar omschrijven de kwaliteit van de banden. Tevens is het goed om te weten dat winterbanden niet getest worden in echte koude (winterse) weersomstandigheden. De testresultaten en de labels van winterbanden zijn daarom niet waterdicht. 

Nieuw bandenlabel per 1 mei 2021

Veelgestelde vragen over het bandenlabel

De veelgestelde vragen over het bandenlabel zetten wij voor je op een rijtje.
Wat is het doel en de achtergrond van de QR-code op het bandenlabel?
De QR-code die getoond wordt op het bandenlabel, zorgt er voor dat je terecht komt op de EPREL = Europese productdatabase. Op deze database vind je de productinformatie over je band. Hierbij moet je denken aan het snelheidssymbool, de belastingindex en de start- en eventuele einddatum wanneer de desbetreffende band geproduceerd is. Naast het openbare gedeelte van deze database is er ook een afgesloten deel(conformiteitsgedeelte). Dit afgesloten deel is alleen toegankelijk voor de toezichthoudende overheidsinstantie. In Nederland is deze overheidsinstantie de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). In dit afgesloten deel moet de toezichthoudende overheidsinstantie moeten bandenfabrikanten toegang bieden tot onderliggende testresultaten en bijbehorende certificaten, zoals de metingen en berekeningen die zijn gedaan om de labelwaarden te bepalen.
Kan je de eigenschappen van winterbanden met elkaar vergelijken op basis van het bandenlabel?

Ja, sinds de introductie van het vernieuwde bandenlabel: Winter- en 4-seizoenenbanden die voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool hebben een bandenlabel waarop dit symbool getoond wordt. Dat maakt het eenvoudig om deze banden te vergelijken op basis van brandstofefficiency, grip op een nat wegdek en extern afrolgeluid. Winter- en 4-seizoenenbanden met een sneeuwvloksymbool op het bandenlabel hebben veel meer grip op een besneeuwd en glad wegdek dan banden zonder dit symbool.

Doet het bandenlabel een uitspraak over de levensduur (slijtvastheid) van de band?

Nee, maar 'Europa' wil wel een indicatie van de kilometrage van banden in het bandenlabel opnemen. Op dit moment bestaan er echter geen betrouwbare, accurate en reproduceerbare methoden voor het testen en meten van bandenslijtage en kilometrage. Daar wordt momenteel aan gewerkt.

Is het mogelijk dat je één type band hebt met met twee verschillende labels?
Het is inderdaad mogelijk dat er voor één type band twee verschillende labels zijn. Dit komt omdat het type band identiek is maar er toch iets gewijzigd is. Deze wijzigingen zijn vaak verbeteringen. Meestal gaat het om nieuwe technieken.
M.a.w. de bandenfabrikant heeft verbeteringen in de band doorgevoerd die er voor zorgen dat het label anders is geworden. Dit label geldt dan alleen voor het nieuwe type band waar de verbeteringen zijn aangebracht. Het bestaande type band die geen wijzigingen heeft ondergaan, is voorzien van het oude, bestaande label. 
Meestal kunnen bandenfabrikanten laten weten vanaf welke productiedatum een type band een nieuw label heeft. 
De productiedatum kun je aflezen op de zijkant van de band, dit noemt men de DOT code.
Kun je de letters van het bandenlabel ook terugvinden op de zijkant van de band?
De letters van het bandenlabel kun je niet terug vinden op de zijkant van de band. Het bandenlabel is puur een sticker voor de verkoop. Op zijkant van de band kun je wel lezen wanneer de band geproduceerd is.
Bestaat er een centrale database waar je kunt opzoeken wat het bandenlabel is van een type band?
Er bestaat een centrale database waar je van alle type banden de bandenlabels kunt opzoeken. Wel zijn alle bandenverkopers en bandenfabrikanten verplicht op hun website de bandenlabels te tonen. Dus je zoek je een type band via een website dan moet het bandenlabel ook getoond worden.
Waarom zo'n ingewikkeld label? Kunnen ze gewoon niet wettelijke eisen of limieten aan banden stellen?

Voor een aantal bandeigenschappen gelden al wettelijke eisen zoals bijvoorbeeld bij het afrolgeluid. Als een band, in dit geval, niet aan de maximaal toelaatbare eisen voldoet, dan mag deze band niet in de EU verkocht worden.
Het bandenlabel is bedacht om de bandenfabrikant te motiveren verder te gaan dan de wettelijke eisen (dus niet zo goed als nodig maar zo goed als mogelijk). 

Kun je op het label ook aflezen hoe het met de grip zit van winterbanden onder winterse omstandigheden?

Het label is voor zomer- en winterbanden hetzelfde dus ook voor winterbanden is de aanduiding voor de veiligheid grip of eigenlijk de remweg gebruikt op nat wegdek.

 

De score op nat wegdek; wat zegt dat nu precies?

De score op nat wegdek zegt iets over de veiligheid van de band. Op een schaal van A tot E kun je aflezen hoe goed de band kan remmen op een nat wegdek. Natuurlijk zijn er veel meer eigenschappen van een band belangrijk die er voor zorgen dat je veilig rijdt. Denk aan; weerstand tegen wegslippen van de auto, weerstand tegen aquaplaning en natuurlijk een goede grip en korte remweg. Voor het label is echter gekozen om de remweg op een nat wegdek te testen omdat het de meest representatieve indicatie is voor de veiligheid van de band.

De labels voor grip op nat wegdek lijken bij winterbanden minder gunstig dan bij zomerbanden, hoe kan dit?
Winterbanden kunnen op een nat wegdek goed presteren maar onder winterse condities kunnen ze wat achterblijven vergeleken bij zomerbanden die op een nat wegdek worden getest onder zomerse condities. Winterbanden worden ook optimaal ontwikkeld om te presteren onder winterse omstandigheden zoals bij lage temperaturen, sneeuw en ijs. Het kan ook zo zijn dat de bandenfabrikanten er iets minder belang aan hechten dat de winterband een goede labelscore heeft op nat wegdek t.o.v. de zomerband.